Báál HáTurim
Jákob ben Áser rabbi (1269-1340) – Báál HáTurim
Rási, Maimonidész, Nahmanidész, csak néhány az ismertebb zsidó tudósok közül.
Ma azonban jorcájtja, halálozási évfordulója okán egy olyan emberről is szólnunk kell, aki talán mindenki másnál nagyobb mértékben alakította a vallásos zsidók mindennapjait. Jákov ben Áser a szerzője egy olyan gigantikus műnek, amelyet még a mai napig – közel hétszáz évvel később – is naponta tanulmányoznak.

Jákob_ben_Áser / Wikipédia
Megszokott módon fő művének címe, héberül Árbá Turim után, a Báál HáTurim, (A sorok szerzője) nevet kapta. A mű címe annyit tesz: négy sor, mivel négy fő területre osztotta a zsidó jogrendszert, a főpap mellvértjén lévő négy ékszersor után.
A máig legismertebb, és legszélesebb körben használt, a Joszef Káro rabbi (1488-1575) által szerkesztett Sulchán Áruch is ezt a felosztást alkalmazta, mely az Árbá Turim szövegén alapszik.
Maimonidész példáját követve tematikus sorrendbe rendezte művét, azonban attól eltérően, a zsidó vallási jognak csak azokat a területeit tárgyalja, amelyek a szerző idejében voltak érvényben. Nem foglalkozott büntetőjoggal, és a mezőgazdasági előírásokkal, amelyeket csak a Szentföldön lehetett betartani. Az Árbá Turim világos, egyszerű, és érthető stílusa tette művét rendkívül népszerűvé.
A négy fő témakör, illetve a négy „sor”, amelyek mindegyike számozott bekezdések sorába rendeződik, a következő:
1. Orách Chájim – Ez a szakasz a zsidó mindennapi élet törvényeivel és előírásaival
foglalkozik, az istentisztelettel és a rituális előírások betartásával otthon és a zsinagógában, beleértve a Sábeszt és azünnepeket is.2. Jore Deá – Ez a szakasz a válogatott rituális tilalmakkal foglalkozik, különösen a kásrut, a sehitá (kóser vágás) és az étkezési törvényekkel, a menstruációs tisztátalanságra vonatkozó előírásokkal, valamint a bálványimádás, a fogadalmak, a jótékonyság, a Tóra tanulmányozása, és a gyász törvényeit.
3. Even Háezer – Ez a szakasz a házassággal, a válással és más családjogi kérdésekkel foglalkozik.
4. Chosen Mispát – Ez a szakasz a polgári joggal, a pénzügyi törvényekkel és azok eljárásrendjével foglalkozik.
A Teremtés Könyvében az első szó a “Börésisz”, azaz „Kezdetben”.
Mi lehet vajon az oka annak, hogy a Tóra az álefbész második betűjével, a bésszel kezdődik, és nem az elsővel, az áleffal?
Báál Háturim a következő nagyon szép magyarázatot adja erre:
az áldás, a bróche szó kezdődik bésszel, míg az árirá, az átok szó kezdődik áleffal.
A Teremtő akarta, hogy a teremtés áldással kezdődjön, és ne átokkal, és majd ez az áldás kísérje végig az egész teremtést.

