A negyedik könyv utolsó hetiszakasza

Belekezdünk Mózes negyedik könyvének utolsó szakaszába, ebből is látszik, hogy milyen gyorsan is telik az idő, hiszen mintha Szimchát Torah csak tegnap lett volna.

Mátot és Másze dióhéjban

A parasha Mózes szónoklatával kezdődik, ahol elmondja a zsidó népnek miként lehet egy ígéretet érvényteleníteni. Háborút indítanak a bálványimádó Midjániták ellen valamint a Tóra részletesen beszámol a hadizsákmányról, valamint arról, hogyan osztották szét azt a nép, a harcosok, a leviták és a főpap között. Továbbá a katonák egyenként is adományoznak az Örökkévalónak, hiszen nem esett bántódásuk.

Rúben és Gád törzse (akikhez később Menassé törzsének fele is csatlakozott) a Jordán folyótól keletre fekvő földet kérik Mózestől, mivel ezek kiváló legelőterületek a jószágaik számára. Mózest kezdetben feldühíti a kérés, de később megérti szándékukat, és azzal a feltétellel hozzájárul letelepedésükhöz Gileád földjén, hogy csatlakoznak a nép erőfeszitéseihez, és vezetik a Jordántól nyugatra fekvő területek meghódítását.

Mózes Izrael népe útjának negyvenkét állomását és táborozását sorolja fel, a kivonulástól a Moáb síkságán való táborozásukig. Meghatározzák az Ígéret Földjének határait, és kijelölik a menedékvárosokat, mint menedékhelyeket és száműzetési helyeket a “véletlen” vagy a “bűnbeesett” gyilkosok számára. Tzeláfchád lányai a saját törzsükön belül házasodnak, hogy az apjuktól örökölt birtok ne szálljon át egy másik törzs tartományába.

A mátot szakasz kezdetében az ígéretek érvénytelenítéséről olvashatunk, de vajon mi kell ahhoz, hogy visszavonhassunk egy ígéretet?

Egy ígéret semmissé nyilvánítása háromféleképpen történhet: (1) egy elismert bölcs (cháchám) által, akinek hatalma van visszamenőlegesen felmenteni valakit egy vállalt fogadalom alól, (2) egy olyan lány apja által, aki fogadalmat tett, miközben még a gyámsága alatt áll; és (3) egy férj által, aki felmentheti feleségét fogadalma alól. Az apa és a férj jogosítványai nem visszamenőleges hatályúak – azaz csak a fogadalom teljesítésének kötelezettségét érvénytelenítik a jelen időponttól kezdve.

A menedékhelyről

A Másze szakaszban olvashatunk az úgynevezett menedékhelyekről, ahová bárki menekülhet, aki véletlenül megöl egy embert. A városok menedékként szolgálnak majd, ahol az illető biztonságban lesz attól, hogy a halott vérrokona bosszúból megölje.

“Alapítsatok hat menedékvárost: hármat a Jordán folyó túlsó partján, hármat pedig Kánaán földjén. Ezek a városok menedékvárosok lesznek.”

A menedékvárosok csak azok számára voltak elérhetőek, akik véletlenül követtek el gyilkosságot, nem tudva tetteik következményeit. Ha az illető súlyos gondatlanságból ölt – például ledöntött egy falat egy közterületen anélkül, hogy megnézte volna, van-e ott valaki -, a bűn túl súlyos ahhoz, hogy száműzetéssel vezekeljen, és a menedékvárosok nem szolgálnak menedékül a gyilkosnak.

Amellett, hogy a menedékvárosok megvédték a “véletlen” gyilkosokat, a lelki rehabilitáció útján is elindította őket. A gyilkosság akár véletlenül, akár nem megcsavarja az ember szívét. E menedékvárosok a biztonság és az önértékelés mentén épültek.

A hetiszakasz olvasásának időzítése

 

A Matot és a Maszé hetiszakaszt a Tammuz 17 és Áv 9 közötti három hétben olvassuk fel, a Jeruzsálem falain keresztül való első áttörés és az első, illetve második Szentély lerombolása közötti keserves időszakot jelzi.