Három gyászhét
A Tammuz hónap 17. napjától Áv hónap 9. napjáig tartó időszak három teljes gyászhét, ezen belül az utolsó kilenc kiemelten fontos napot” Nájntegnek” nevezzük.
A Tammuz 17. és a Tisá B’Av közötti „három hét” a szerencsétlenség és a csapás napjai voltak a zsidó nép számára. Ez a dátuma az első, majd a második Szentély pusztulásának és számos más szörnyű tragédia érte a zsidó népet nemzedékeken keresztül, ezért az évből ezt a három teljes hetet a gyász idejének jelölték ki.
Tammuz 17
Jeruzsálem falait a rómaiak i.sz. 69-ben, hosszas ostrom után áttörték. (Három héttel később, miután a zsidók hősies küzdelmet folytattak, a rómaiak lerombolták a második Szentélyt Áv 9-én.)
A jeruzsálemi Talmud azt írja, hogy szintén ez az a dátum, amikor a babilóniaiak áttörték Jeruzsálem falait az első Templom lerombolásához vezető úton.
Mózes ekkor törte szét az első pár kőtáblát miután látta, hogy Izrael népének egy része elkészítette és bálványozta az aranyborjút. Bálványt állítottak a Templomban (az Első Templom idején). A Bar Kochba-lázadás előtt a római hadvezér, Apostomus ezen a napon égetetett el egy Tóra tekercset.
Av 9
Tisha B’Av, Áv hónap 9. napja a zsidó naptár legszomorúbb napja, melyen böjtölünk, nélkülözünk és imádkozunk. Ez a három hét csúcspontja, a nap, amely alatt a jeruzsálemi Szentély lerombolására emlékezünk.
Ebben az időszakban visszafogjuk örömünket.
Nem szabad esküvőket tartani. (eljegyzést zene nélkül lehet)
Nem szabad hangszeren játszani vagy hangszerrel kísért zenét hallgatni, még felvételről sem.
Kerüljünk minden nyilvános ünnepséget – különösen azokat, amelyek tánccal és zenei kísérettel járnak.
Kerüljük az izgalmas és szórakoztató kirándulásokat és tevékenységeket.
Ne költözzünk új helyre a Nájnteg alatt
Ne mondjuk el a Shehecheyanu áldást. Ezért nem viselünk új ruhát, és nem eszünk olyan gyümölcsöt, amit még nem ettünk meg ebben az évszakban.
Nem vágatunk hajat és nem borotválkozunk. Sok szefárd közösség azonban engedélyezi a hajvágást és a borotválkozást Tisha b’Av hetéig.
Vannak, akik nem utaznak ebben az időszakban, de nem tilos. A nem sürgős műtéteket, el kell halasztani és ezen időszak utánra kell időzíteni.
A három hét utolsó kilenc napja, az úgynevezett „Nájnteg” a fokozott gyász ideje, a zsidók számára ez nagyon kedvezőtlen időszaknak számít.
„Amikor Av hónapja belép, visszafogjuk örömünket. . .” (Talmud, Taanit 26b)
A Tish’a b’Av előtti kilenc napra vonatkozó korlátozások ugyanazok, mint a három hétre vonatkozóak, plusz:
Nem szabad húst (beleértve a baromfit is) enni és bort inni. Ezek az ételek a Szentélybeli istentiszteletet szimbolizálják, és általában az ünneplés és az öröm kifejezői.
Sábeszkor minden gyásztörvényt felfüggesztünk, így a hús és a bor fogyasztása megengedett. Ez vonatkozik minden más szeuda micvára is, brisz (körülmetélés), szijum (például egy Talmud-traktátus befejezésekor) vagy pidjon háben (elsőszülött kiváltása) alkalmával.
Bort a havdala alkalmával adjuk a nagyobb gyerekeknek.
Bölcseink azt tanácsolják, hogy akinek ebben a hónapban bírósági tárgyalása lenne az próbáljon azon nem részt venni,elhalasztani azt Áv utánra, vagy legalábbis a Nájnteg utánra.
Nem szabad frissen mosott ruhát viselnünk, vagy bármilyen ruhát kimosnunk.
A kisgyermekek ruháit, amelyek gyakran szennyeződnek, a Nájnteg alatt lehet kimosni.
Sábeszkor lehet friss ruhát viselni.
Tiszta zoknit és fehérneműt viselhetsz. Ilyenkor sok esetben előbb a földre dobják, és utána veszik fel.
Hogy lehet kibírni kilenc napot friss ruha nélkül?
Sokan előkészítenek megfelelő számú ruhadarabot amit ezalatt a kilenc nap alatt hordani szeretnének. A Nájntegkezdete előtt egy – két óráig hordják az előkészített ruhadarabokat, ezáltal nem nevezhetőek már “frissnek”, ígyviselhető.
Nem mosakodhatsz meg kedvtelésből, tehát a habfürdőzés tiltott. De, zuhanyozni vagy fürdeni a tisztálkodás érdekében megengedett (kivéve Tisá b’Av napján). Tehát fürödhetsz vagy zuhanyozhatsz a Nájnteg alatt, ha piszkos, izzadt vagy büdös. Nem elhanyagolandó infó, hogy ezt csak hideg vízben szabad megtenni.
Itt is a kivétel, hogy Sábesz tiszteletére megengedett a meleg vízben való fürdés.
Eu alatt a kilenc nap alatt nem szabad új projektekbe vagy beruházásokat kezdeni, ha azok veszteség nélkül elhalaszthatók.
Fákat és virágokat sem ültetünk ez alatt az időszak alatt.
Tisá b’Av napján nem szabad repülni, még akkor sem, ha Izraelbe repülsz, kivándorlási, alijázási céllal.
Tish’a b’Av-kor, ha meg kell mosni a kezed, akkor csak ott mosd meg, ahol a szennyeződés a kezeden van, lehetőleg csak az ujjaidat.
Tish’a b’Av-kor nem szabad vízzel fogat mosni, de használhatsz száraz fogkefét, vagy akár fogselymet.
Na hello!
Senki ne sértődjön meg, ha egy vallásos ember nem köszön nekünk, vagy nem fogadja köszönésünket, tekintettel arra, hogy sötétedés utánig nem szabad köszönni senkinek, vagy válaszolni a hozzánk intézett üdvözlésre.
A fenti szabályok és korlátozások mellett, ebben az időszakban töltsünk minél több időt azzal, hogy gondolkozzunk el azon, hogy mi saját magunk mit tehetünk azért, hogy világunk élhetőbb és szebb legyen mindenki számára.
Ebben az időszakban bölcsek azt tanácsolják, hogy a ne a pusztításra, hanem az utána következő dicsőséges újjáépítésre koncentráljunk, tegyünk is érte valamit jó cselekedeteinek növelésével.

Levi Meir Clancy / unsplash.com

Dessidre Fleming - unsplash.com