Kerítést a Tóra köré?

„Mózes átvette a Tórát a Sínai-hegyről, és átadta azt Józsuénak, Józsué pedig a véneknek, a vének pedig a prófétáknak, a próféták pedig a Nagygyűlés embereinek. Ők három dolgot mondtak: Legyetek megfontoltak az ítélkezésben, neveljetek sok tanítványt, és készítsetek kerítést a Tóra köré.”

Mit is jelenthet az hogy “készítsetek kerítést a tóra köré”? Ezt két fajta módon érthetjuk, egy fizikai lencsén keresztül, hogy védjük meg a Tórát ígyhát páncélt akasztunk a két élet fájára, a Tóratekercs tartójára. Vagy tekinthetünk erre a parancsolatra egy spirituális nézőpont szerint és a kerítést a szívünkben, lelkünkben felállítani és megvédeni a Tórában tanult értékeket, történeteket és micvákat. Ezt legjobban az oktatással tudjuk elérni. „Tanítsd az ifjút a maga útja szerint, ha megöregszik sem tér majd le róla” (Példabeszédek 22:6.) . A Zsidó értékek melyek konkretizálódtak bennünk az évek során, adjuk át a fiatalabb generációnak, ezzel tudjuk megvédeni a Tóra fennmaradását és a vallás sokszínűségét.

Chumra


A Chumra meghatározása szerint a haláchát, azaz a törvényeket a haláchán alapuló feltétlenül szükségesnél szigorúbban kell gyakorolni az „építs kerítést a Tóra köré” parancsolatból kiindulva. Miért cselekedne valaki a szükségesnél szigorúbban? Mi a szigorúság helye a halacha gyakorlatunkban?

Egy kötelezettséget vagy tilalmat egy egyén vagy egy egész közösség is elfogadhat. A chumrotra vonatkozó korai utalások a Talmudban találhatók, és az idők során változott a megértésük és alkalmazásuk.

Leggyakrabban az ortodox judaizmusban találkozunk a chumrot-tal, amelyet különbözőképpen a halakha áthágása elleni óvintézkedésként vagy a szigorúságot vállalók és a nem vállalók elkülönítésének módjaként értelmeznek.

A chumra másik jelentése egyszerűen „egy zsidó törvény (halakha) szigorúbb értelmezése, ha két vagy több értelmezés létezik”. Ez a jelentés szorosan kapcsolódik az első jelentéshez, mert az enyhébb értelmezést (qulla) követők úgy vélik, hogy az ő értelmezésük a törvény alapkövetelménye, és hogy azok, akik betartják a szigort, valami „pluszt” tesznek. A chumrát betartó emberek azonban ebben az értelemben úgy gondolják, hogy ők az alapkövetelményt követik, és ha ennél kevesebbet tennének, azzal teljesen megszegnék a halachát.